Klädhandeln på nätet ökar

Fler och fler handlar kläder och skor på nätet. Det har till och med blivit populärt att testa kläderna i butik och sedan beställa hem likadana online. När man shoppar på nätet får man dock se upp för piratkopior.

2838237-woman-shopping-online

Handeln på nätet bara fortsätter att växa och förra året handlade de nordiska konsumenterna för 141,3 miljarder kronor. Norrmännen är de som nätshoppar mest men svenskarna stod för ungefär 40 procent, rapporterar DN. Varorna som vi nordbor handlar mest av är kläder och skor. Detta på grund av att utbudet för kläder och skor ökar och dessutom är det mycket enklare att returnera varor i dag. På grund av att så många handlar sina kläder på nätet går det sämre för försäljningen i butik, vilket leder till att dessa företag får en liten förlust. De klädbutiker som enbart finns på nätet går det däremot väldigt bra för.

Populärt med ”showrooming”

Trenden med att köpa på nätet istället för i butik har gått så långt att det blivit namngivet. Fenomenet när man testar kläderna i butik och sedan köper dem online kallas ”showrooming”. Under 2013 var det 58 procent av de svenska konsumenterna som undersökte en vara i butik och sedan gick och beställde hem samma produkt från nätet istället. Det positiva med detta är att det lättare går att hitta information. Man kan även jämföra priser och konkurrensen blir högre. Handlar det om märkeskläder kan man exempelvis gå och testa dem i butik och sedan hitta dem till ett billigare pris i en klädbutik online. Det som en del ser som negativt med ”showrooming” är förstås att butikerna får svårt att svara upp till detta. För de butiker som inte har någon motsvarighet på nätet blir det näst intill omöjligt att behålla samma försäljning. Än så länge är detta fenomen dock inte lika utbrett i Sverige som det är i exempelvis Frankrike och Tyskland. Läs mer.

Svensk designer piratkopierad 9051370-online-shopping-icons

För den som vill kunna jämföra och pressa priserna på varor och få dem smidigt hem, är nätshopping alltså rena drömmen. Men det finns även en del negativa sidor med nätshoppandet. Bland annat finns en risk att det man köper är piratkopierat och det gäller inte bara de utländska varorna på utländska sajter. Designern Ida Sjöstedt blev nämligen drabbad av piratkopiering för ett tag sedan, skriver Gp. Någon hade helt enkelt sålt kläder under varumärket Ida Sjöstedt med falska etiketter. De klänningar som sålts under hennes varumärke var rena kopior men av en mycket sämre kvalitet. I de här fallen har det varit svårt att förutspå att det var piratkopior eftersom det var första gången detta hände ett svenskt märke, men i många andra fall kan man faktiskt undvika piratkopior:

  • Se upp för alldeles för låga priser. Visst kan man hitta billigare märkesprodukter på nätet men är priset långt under det normala är det oftast något lurt.
  • Känn på materialet för kvaliteten är ofta mycket sämre på piratkopior.
  • Kolla på logotypen och se ifall det finns några skillnader jämfört med originalet. I nästan alla fall finns skillnader som är märkbara, även om de är små.